Terén
Pole performativního umění

Headbanger na NORMA festivalu

Ne 17. 11. 2024, 20:00

Headbanger na Festivalu Norma 2024. Osmý ročník se zaměřuje na tanec jako na životní styl, do kterého se lze propadnout natolik, že vše ostatní se zdá být nedůležité.

Distortion, Overdrive, Fuzz, Boost. Hudební performance inspirována fenoménem headbangingu, ikonickou taneční figurou, blízkou hudebním heavy žánrům a jejich subkulturám. Nová produkce Terénu a uměleckého kolektivu D'epog.

„Vytvořili jsme pódiovou performance s láskou k hudebním světům. K jejich žánrům, subžánrům a subsubžánrům, k jejich kulturám, estetikám, ikonám a fetiším. Je to intenzivní fyzický výkon pětičlenné performerské skupiny mezi koncertem, mejdanem, světelnou show a taneční choreografií, ve které se inspirujeme headbangingem, „mácháním hlavou”, cyklicky se opakujícím tanečním pohybem, často omezeným na horní polovinu těla či pouze krční páteř. Headbanger vznikl z fascinace teatralitou a fikcemi hudby, uměleckými alteregy, pódiovými identitami, kostýmy a scénografiemi. Ze zábavy z překračování přípustného v běžné realitě, obscénnosti, pitomých písňových textů, symbolik, mytologií, pseudovír a prapodivných spiritualit, konspirací, obrazů hypernásilí a hypersexismu a komerčních kontrakultur. Headbanger vznikl z radosti z kolektivního prožívání koncertů, atmosfér a okamžiků, které nás nutí reagovat fyzicky svým vlastním tělem. Situací, ve kterých můžeme být emocionální, expresivní a spontánní. Situací, ve kterých se můžeme projevit, aniž bychom se vystavili hodnocení. Headbanger je performance, která prošla distortion pedálem.”

D'epog
Umělecký kolektiv D'epog se věnuje intermediální tvorbě, která vychází z praxe performing arts. Dlouhodobě působí bez stálé scény a své projekty realizuje zpravidla v nedivadelních prostorách. Skupina působí od roku 2010 a její domácí scénou je město Brno. Vytváří inscenační projekty, jednorázové performance a specifické umělecké formáty.

Lucia Repašská
Působí jako režisérka a umělecká vedoucí skupiny D’epog. Zabývá se fenoménem hereckého tréninku, výzkumem divácké percepce a experimentální scénickou tvorbu na půdorysu site-specific, činohry, intermédií a performance. Tvorbou souboru D'epog i pedagogickou činností (semináře a workshopy zaměřené na téma prézentnosti, montáže a problému dramaturgie prostoru) se pravidelně prezentuje na řadě konferencí a divadelních festivalů doma i v zahraničí. Lucia Repašská vystudovala divadelní režii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně v ateliéru Arnošta Goldflama. Ve spolupráci s Ústavem biomedicínského inženýrství VUT a HumeLAB - laboratoří pro experimentální humanitní vědy završila v roce 2021 svůj interdisciplinární výzkum mechanismů zpětnovazební autopoietické smyčky a technik komunikace publikací Umění persvaze.

Jan Matýsek
Vizuální umělec a scénograf. Vystudoval scénografii na JAMU. Studia ukončil na AVU v ateliéru Nová média 2. Absolvoval stáž na berlínské UdK v ateliéru experimentálního filmu. Věnuje se převážně tvorbě videoinstalací jako zážitkových prostředí. Byl součástí Mezinárodního festivalu PAF Olomouc, taky několika skupinových výstav v Česku i zahraničí (Německo, Polsko, Řecko, Rusko, Slovensko, Ukrajina). Sólové výstavy měl v Galerii Kostka v pražské MeetFactory, nebo v brněnské Galerii TIC. Jako kurátor připravil řadu výstav v brněnské Galerii Umakart, byl součástí kurátorského týmu české studentské expozice na Pražském Quadriennale. V současnosti pracuje jako asistent v ateliéru Nová média 2 na AVU.

Pasi Mäkelä
Finský performer, režisér, choreograf, hudebník a konceptuální umělec žijící v Praze. Studoval na Turku Arts Academy ve Finsku, kde získal titul jako divadelní režisér a edukátor. Je dlouholetým členem finských divadelních komunit Reality Research Center a Circus Maximus. V současné době působí v hudebních projektech The Spermbankers, The Mond a Federsel&Mäkelä. Mezi jeho výrazné autorské práce patří sólo performance Tonttu či Walrus Vampire Show či projekty s jeho vlastní hudební/performance skupinou Sabotanic Garden. Pravidelně hostuje jako herec, performer či hudebník v různorodých jednorázových či inscenačních dílech.

Jonáš Garaj
Absolvent Ateliéru divadelní produkce a jevištní technologie a Ateliéru světelného designu brněnské JAMU. Od roku 2010 se profesně věnuje scénickému osvětlování a světelnému designu. V minulosti spolupracoval s Národním divadlem Brno, Studiem Marta, hudebními kluby Fléda a Sono, Studiem Alta, Švandovým divadlem, bratislavským Štúdiem 12, filharmonií v polském Řešově, Moravským divadlem Olomouc, Městským divadlem Cheb, Jihočeským divadlem či komorní operou HF JAMU. Ve své volné umělecké tvorbě zkoumá možnosti světelného kinetismu a práce se sklem, kovem, kouřem a technologiemi. Jedním z příkladů je světelně-kinetická instalace TeePee, kterou připravil pro pražský Signal festival společně se skupinou Tabula Rasa, či trvalá světelná instalace v baru Spektrum v Brně. Dlouhodobě spolupracuje na technologických a designových realizacích pro českou klubovou hudební scénu.

Facebook událost

17/11/2024, Studio Hrdinů