Terén
Pole performativního umění

Cross Attic: Artist talk

Pá 28. 2. 2025, 17:00
vstup volný

Setkání s mezinárodním uměleckým kolektivem, který v roce 2024 vedl pražský nezávislý prostor pro současné performativní umění Cross Attic. Mara Ingea, Michał Salwiński a Eszter Konczi představí jeho programová a provozní východiska, aktuální plány kolektivu s ohledem na náhlou a nešťastnou ztrátu působiště a individuální umělecké praxe.

Cross Attic
V roce 2024 provozoval Cross Attic mezioborový umělecký kolektiv, který prostor proměnil v dynamické centrum pro experimentální umělecký výzkum. Prostor se stal místem pro site-specific a imerzivní performance, kde se umělectvo zabývalo minulostí a přítomností zdejšího podkroví a zvalo publikum do sdílených snových prostor, fragmentárních vyprávění a participativních vypravěčských experimentů. Tento rok se také vyznačoval silným zaměřením na experimentální práce s objekty a materiály, kdy umělectvo využívalo nalezené předměty a vytvářelo kinetické instalace, které stíraly hranice mezi performancí a prostředím.

Mara Ingea
Mara Ingea se narodila v roce 1997 v Bejrútu a pohybuje se na pomezí instalace, objektového designu a performance, přičemž stírá hranice mezi těmito disciplínami. Její práce čerpá inspiraci z reality, aby ji nově interpretovala. Zabývá se světem, který je víc než jen ten lidský, a zpochybňuje náš vztah k bytostem a prostorům, které obýváme. V její praxi se prolínají politická a poetická témata a mísí se v ní environmentální problémy s experimentální a sociální angažovaností. Hluboce investuje do udržitelné umělecké tvorby, pracuje především s upcyklovanými a znovu použitými materiály a starým předmětům tak dodává nové významy. Vystudovala grafiku a animaci na Libanonské akademii výtvarných umění (ALBA) a magisterský obor režie autorského a objektového divadla na pražské DAMU. Její instalace Puzzles, interaktivní mechanická instalace reflektující události v Bejrútu v letech 2019 až 2023, byla oceněna jako nejlepší studentská výstava na Pražském Quadriennale 2023. V současné době působí mezi Libanonem a Prahou a spolupracuje s mezinárodními uměleckými týmy jako režisérka, performerka a scénografka/kostýmní výtvarnice.

Michał Salwiński
Michał Salwiński je polský performer, chodící umělec a divadelník. Ve své práci se zaměřuje na individuální a participativní představení, v nichž zkoumá lidskou přítomnost a společnost. Jeho praxe zahrnuje chodecké performance, například The Dream in a Supermarket (4+4 dny v pohybu, Praha 2022; Intermezzo Galerie Gampa, Pardubice 2022) a Journey with the Boy to the Willow Tree (Cross Attic, Festival Malá Inventura 2022). Vytvořil také zvukový zážitek Dreamy Walking (PQ Studio Stage 2023). Michał se zúčastnil konference Walking Visions v řecké Prespě (2023) a spolupracoval na různých performativních projektech, včetně HIGH (režie Daniel Victoria) a Essay on Pleasure (Aljoša Lovrić Krapež). Byl spolurežisérem autorských představení Minimum (2015) a Traces of Never-Ending Stories (2021) v Teatr Powszechny ve Varšavě. Michał je držitelem magisterského titulu v oboru režie na Divadelní akademii v Krakově (2019) a na pražské DAMU (obor režie autorského a objektového divadla).

Eszter Koncz
Eszter Koncz je maďarská interdisciplinární umělkyně, která v současné době působí v Praze. Pracuje v oblasti výtvarného umění, performance a objektové tvorby se zaměřením na krajinu, města a jejich nelidské obyvatele. Nedávno dokončila magisterskou práci Think of It as a House: On Dwelling and Devising na DAMU, kde zkoumala tvorbu jako formu obývání prostoru, v níž prostředí utváří umělce stejně jako umělec utváří prostředí. Ekologie hraje v její práci zásadní roli jak v tematickém obsahu, tak v materiálních procesech, a často ji vede ke vztahovým a site-specific přístupům. Mezi její nejnovější díla patří Tornado Watch (společně s Katharinou Joy Book), které bylo uvedeno na různých festivalech včetně Pražského Quadriennale Studio Stage (2023), Bazaar Festival (2023) a HKW Berlin (2021). Dalším význačným projektem byl River Room, performativní instalace inspirovaná pražskou flórou a faunou, uvedená na festivalech Malá inventura (2023), Studio Alta (2022) a MA DOT showcase (2022). Dále vytvořila instalaci Nanohomes, fiktivní realitní kancelář (4+4 dny v pohybu, 2022), a Hills, Hills, Etc., Etc., site-specific performativní instalaci (festival Proces, 2021). Její text Vltava Road Map byl publikován v časopise Daisyworld #5.

Facebook událost

28/2/2025, 17:00
Studio CED
vstup volný