Terén
Pole performativního umění

Order of Sonic Chaos

Čt 18. 8. 2022, 18:00
katakomby CED

Třídílný site-specific projekt zvukového a vizuálního umění v katakombách Centra experimentálního divadla.

🏴 Order of Sonic Chaos 1: Ephemeral Shrine (18–25/8)
🏴 Order of Sonic Chaos 2: MSHR (30/8–4/9)
🏴 Order of Sonic Chaos 3: EJTECH (9–14/9)

Order of Sonic Chaos je jednorázovým projektem Terénu v kurátorské koncepci zvukového umělce Jonáše Grusky, kterým se zpřístupňují katakomby Centra experimentálního divadla (CED) pod Zelným trhem v Brně. Průběžný měsíční program se skládá ze tří částí, které autorsky připravují lokální i zahraniční umělecké osobnosti a kolektivy. Každá z nich nabídne dočasnou audiovizuální instalaci přístupnou v denních otevíracích hodinách, hudební performance, setkání s autory a autorkami a komentované prohlídky.

Interdisciplinární profil programu propojuje hudbu, zvukové a výtvarné umění a performance. Přizvaní umělci a umělkyně vytváří nová díla přímo pro unikátní prostory katakomb, které se dočasně stanou laboratorním uměleckým prostorem. Realizační tým se v podzemních prostorách setkává k výzkumu psychoakustických vlastností zvuku a fyzikálních limitů a rezonančních vlastností lidského těla, využití zvuku při rituálních obřadech a náboženských ceremoniálech a možných propojení okultismu, hudby a zvuku coby nástrojů komunikace, meditace a duchovní práce.

Projekt Order of Sonic Chaos navazuje na stejnojmenné události uvedené již v minulosti v rámci ZVUK (Bratislava), MoE (Vídeň), Rumište (Brno), Silent night (Praha) a na dlouhodobu aktivitu Terénu v katakombách CED. V tomto jedinečném prostoru každoročně připravuje umělecký site-specific projekt, citlivě se vztahující k jeho fyzikálním, estetickým i historickým kontextům. V roce 2021 v něm byl realizován výstavní projekt Spooky Butt, který připravilo kurátorské duo Daniel Hüttler a Šimon Kadlčák.

Kurátor: Jonáš Gruska
Umělci a umělkyně:MSHR (US), EJTECH (HU/MX), Jonáš Gruska (SK), František Hanousek (CZ), Jakub Hájek (CZ), Natálie Pleváková (CZ)
Artwork: Kristýna Hejlová
Grafický design: Jozef Ondrík / Deep Throat Studio

Jonáš Gruska (SK)
jonasgru.sk
Jonáš Gruska studoval na Institute of Sonology v Haagu a Hudební akademii v Krakově. Od roku 2009 sa věnuje terénnímu nahrávání a experimentální hudbě se zaměřením na chaotické a polymetrické generativní kompozice, netradiční ladění a výzkum psychoakustických vlastností prostorů. Vytvořil množství site-specific zvukových instalacií využívajících rezonanční vlastnosti prostorů a objektů. Jako lektor vedl workshopy o sonifikaci, terénním nahrávání, elektromagnetickém poslechu a programování pro umělce.
V roce 2010 založil LOM jako vydavatelství experimentální hudby a značku výrobce netradičních nástrojů a mikrofonů. Od roce 2013 organizoval ZVUK, outdoorový mikrofestival v opuštěných lokalitách v okolí Bratislavy. V roce 2018 otevřel LOM SPACE, kulturní prostor s komunitní knihovnou a půjčovnou nahrávacího vybavení. V roce 2019 založil bioLOM, platformu věnovanou mykologii, lichenologii, fermentovaným potravinám a jedlým řasám. V rámci bioLOMu otevřel laboratoř věnovanou kultivaci hub, jejich mapování a DIY vědeckému výzkumu. V rámci bioLOM aktivit vznikl festival mykoLOM.

MSHR (Birch Cooper, Brenna Murphy) (US)
mshr.info
Umělecký kolektiv, který staví a zkoumá fyzické (skulpturální) elektronické systémy. Jejich praxí je sebetransformující entita s vlastním výstupy navázanými na své vstupy, vyjadřující svou formu prostřednictvím interaktivních instalací a živých improvizací. Používají čipové konglomeráty jako analogové obvody a open-source software k vytvarování rezonančních audiovizuálních tvarů a prostředí. Brenna Murphy a Birch Cooper založili MSHR v roce 2011. Jméno je modulárním akronymem, navrženým tak, aby v průběhu času mohl měnit významy, a momentálně znamená Material Sentience Habitat Ring.

EJTECH (Judit Eszter Kárpáti, Esteban de la Torre) (HU/MX)
ejtech.studio
Interdisciplinární dvojice pracuje s metamateriály, experimentálními rozhraními a augmentovanými textíliemi jako médiem pro výzkum senzorických a konceptuálních vztahů mezi subjektem a objektem. Zvuk, prostor, světlo a čas jako stavební prvky jsou zásadní prvky jejich praxe. Jejich práce je založena na výzkumu materiálů, výsledkem jsou performativní instalace, dynamické povrchy a vícekanálové zvukové sochy.

Jakub Hájek, František Hanousek
artviewer.org/jakub-hajek-frantisek-hanousek-at-holesovicka-sachta
Dvojice výtvarníků, kteří pracují s širokým rozsahem výrazových nástrojů ve škále nedigitálních materiálů, s mixem mnoha rozdílných složek, které v jejich podání prorůstají a hybridizují ad absurdum. Úzus tvorby tkví v metodické parodizaci technologie, reflexivní dětské hře, muzeologické parafikci, materiálové události jako injektáži osobní historie. Absolvovali rezidenční stáže v C. Rockefeller Center for Contemporary Arts v Drážďanech, v FSC v Kodani, v road-space Dálava v Praze, a na 42. MMS v Moravanech nad Váhom. V rámci kolektivních výstav byli součástí přehlídky Wasting Around: Tradition in Verses v galerii Bistro 21 v Lipsku, dále vystavovali např. v galeriích Futura, A.M. 180, Meetfactory, s Výstavní síní Hrob či s uskupením PGS a Essenza Club.

Natálie Pleváková
test.natalieplevakova.cz/
Hudební skladatelka a zvuková umělkyně žijící a pracující v Praze. V roce 2018 dokončila studia Multimediální kompozice na JAMU v Brně, rok předtím absolvovala na Ústavu hudební vědy MU s prací mapující vzdělávání v elektronické hudbě v Česku. Ve své tvorbě se zabývá zkoumáním zvukového narativu jako kompoziční strategií elektronické hudby v postdigitální situaci. Vytváří tak autonomním kompozice s multimediálními přesahy, věnuje se též divadelní a AV tvorbě.

18/8–14/9
katakomby CED