Terén
Pole performativního umění

Jak vypnout zvonění

Pá 18. 10. 2024, 14:30

Den otevřených dveří školy, o které sníme. Umělecký projekt Magdy Jiřičky Stojowské a Evy Koťátkové ve spolupráci se studujícími a vyučujícími ZŠ Palackého, školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v Brně.

Ptáme se, jak můžeme společně utvářet školu jako místo, které dává hlas dětem, jejich snům a vizím, a jak některé z nich můžeme vnést do každodenního fungování. Škola otevře na jeden den své dveře veřejnosti s pozváním účastnit se společného učení i odučování: lekcí, dílen, imaginací, dočasných proměn, prostorových intervencí i uvedení nových výukových předmětů, koncipovaných samotnými žáky v průběhu intenzivní týdenní společné práce. Veřejnosti bude umožněno putovat školou, přijmout dočasně nová specifická pravidla a identity, nechat na sebe působit připravené stimuly, cvičení, výzvy a školit se v tom, na co jsme už možná dávno zapomněli. Zkusíme se odučit vzorce a návyky, které nám brání ve snění, aktivním jednání a plném vzájemném napojování napříč odlišnostmi.

Program současně myslí také na ty, kteří nemají z různých důvodů možnost být ani spolutvůrci ani diváky živé události, a chystá pro ně tištěnou vizi jiné podoby školy psanou samotnými žáky.

O projektu:
"S Magdou jsme společně vedly několik dlouhodobějších i kratších workshopů, které pokaždé hledaly možnosti jak vytvářet větší prostor pro hlas dětí a různé formy jejich vyjádření. Každá pracujeme s jinou zkušeností a trochu jinými prostředky, ale spojuje nás touha ukazovat sílu mezigeneračního sdílení a spolupráce a důležitost dětské emancipace ve světě, který nebere dětský hlas vážně. Zajímá nás role kritické imaginace, která nás jenom nechlácholí, ale převrací způsoby, jakými se díváme, jakými hodnotíme, jakými se vztahujeme což může mít často podobu i jen subtilního narušení každodenních scénářů nebo naopak jejich radikálního převrácení. Kromě mezigenerační spolupráce je pro nás důležitá i mezidruhovost, tj braní zvířecích, rostlinných a dalších aktérů vážně jako někoho koho bychom neměly vytěžovat, ale od koho bychom se měly učit. V rámci současného společného projektu chceme spolu s dětmi hledat možnosti vzdělávání a společného učení mimo normativní kategorie a hodnotící nálepky a vytvořit spíš školu sdílení, imaginace a rozmanitosti."

Foto z události Setkání dětské redakční rady KRUNÝŘ pod Institutem úzkosti.

Celotýdenní událost (14–18/10/2024) ve spolupráci se studujícími a vyučujícími ZŠ Palackého se závěrečným výstupem pro veřejnost 18/10/2024.

Jak vypnout zvonění je dalším projektem Terénu, který vzniká v rámci série jednorázových událostí s názvem Nové sady.