Druhý díl ze sedmidílné série pojmenovaný Rytmus vekoměsta.
Martin Burlas: Amnesia pro flétnu, tenor saxofon, trombon, tubu, syntetizér, bicí a smyčcový kvintet (2012)
Premiéra proběhne 16/3/2021 od 18:00 online skrze youtube BCO.
Místo: Grandhotel Brno
Grandhotel Brno, s více než stoletou nepřetrženou tradici, je naplněn vzpomínkami. Proběhlo v něm první kinematografické představení v Brně, bydlel v něm Thomas Alva Edison, Michael Schumacher i Karel Gott. Na stovky událostí a tisíce osobností spojených s brněnským nejstarším hotelem jsme už dávno zapomněli, chtěli zapomenout, nebo zapomenout museli. Možná ale jenom trpíme krátkodobou amnézií, protože naše ztracené vzpomínky byly uloženy v nesrozumitelném formátu, emocionálně, bez osvojení řeči a tudíž nemohou být verbalizovány. Třeba se něco podobného odehrává u skladatelů a svoji výpověď právě proto transponují do zvukových struktur hudby. Co my víme, ale můžeme to zkusit a nechat v zahradní restauraci brněnského Grandhotelu zaznít Amnesii od slovenského skladatele Martina Burlase.
V mládí byl slovenský skladatel Martin Burlas (*1955) přitahován avantgardou, ale i nekonformními projevy rockové hudby. Ve své generaci byl pravděpodobně nejradikálnější a dosáhl pozoruhodných výsledků - za Hudbu pre modrý dom (1979) získal Luigi Russolo Prize. Po zákazu své opery Ružové kráľovstvo (1985–86) se doslova rozešel s oficiálními institucemi a věnoval se činnosti v experimentálních souborech Sleepy Motion a The Matthews, které byly vlastně svéráznými kompozičními laboratořemi na bázi rockové hudby. Spolupracoval také s Transmusic comp., VENI ensemble, Vitebsk Broken, VAPORI del CUORE, OVER4tea ad. Zaměstnání hudebního režiséra ve vydavatelství OPUS a ve Slovenském rozhlase, které jej nutilo potýkat se s výpotky slovenského popu, v něm posílilo pocity nihilismu. Na druhé straně se jeho hudební talent prosazuje někdy i proti vůli svého nositele. Skladba Amnesia byla zkomponována v roce 2012.
Obsazení:
Michal Vojáček – flétna (flute)
Lukáš Daňhel – saxofon (saxophone)
Antonín Kolář – lesní roh (french horn)
Šimon Pavlík – trombón (trombone)
David Křížek – tuba (tuba)
Petr Hladík – bicí (percussion)
Stanislav Slavíček – synth. (synth.)
Lukáš Mik – housle (violin)
Barbara Tolarová – housle (violin)
Stanislav Vacek – viola (viola)
Katarína Madariová – violoncello (violoncello)
Michal Pokorný – baskytara (bass guitar)
BCO (Brno Contemporary Orchestra) BCO (Best Covid Orchestra)😊
Pavel Šnajdr – dirigent
Produkce:
Martin Svobodník – scénář, kamera, režie (script, editing, direction)
Jan Fuksa / Martin Svobodník – kamera (camera)
Jiří Mottl / Jiří Klement – hudební a zvuková režie (sound direction and design)
Jonáš Garaj, Matouš Ondra – světelný design (light design)